vrijdag 1 januari 2016

Afsluiting op Bounty eiland

Helaas blijkt de visser, die voor Fritz altijd de groep naar Koh Kut bracht, van het dak te zijn gevallen en is uitgeschakeld. We moeten daarom met de reguliere veerboot 100 km verderop. Dwz niet fietsen, maar we worden met een busje gebracht. Inmiddels ben ik toch eel verkouden van het vorige busje, dus dat zal er niet beter op worden. Het gestelde doel van 1500 fietskilometers komt ook in gevaar, of ik moet op de vrije dag meerdere keren het eiland rondfietsen. Maar lui aan het strand of in het zeewater drijven is wel zo aantrekkelijk. Bovendien ligt het in een zeenatuur reservaat, dus er zullen mooie clownsvissen e.d. zwemmen, ook de moeite waard. Afijn, om 9 uur met busje. Aldus geschiedt en snotverkouden gaan ik in een open laadbak, maar trek het zeil naar beneden. Met de lijnboot naar het eiland, waar we op en neer naar het resort fietsen. Eenvoudige hut aan een fantastisch strand. In het restaurant vis eten en daarna besluiten we de volgende (zon)dag met een boot naar een onbewoond eiland te gaan om te snorkelen. Onze speedboot komt uiteindelijk een half uur na het afgesproken tijdstip en wij mogen voori mij de hardste klappen opvangen. Op 2 locaties legt de boot vast, waar we kunnen snorkelen. Geweldig om tussen de kleurige vissen te zwemmen. Daarna gaat de boot voor anker bij een strandje, waar meer boten liggen en we een lunch krijgen, heet... Die middag loop ik nog over het pad langs de kust naar een ander resort retour. Jammer dat we hier morgen weer weg moeten, terug naar Trat en dan zit het er op. Fietsen inpakken en dinsdag naar het vliegveld bij Bangkok. Totaal gefietst in 1 maand: naar Trat + 40 km = 1.450 km. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn fietsreis door Thailand en Cambodja op deze manier via weblog te kunnen volgen. Dan loont het de moeite om het volgende keer weer zo te doen en ik hoop er ook foto's in te kunnen opnemwm. BEDANKT EN TOT SPOEDIG WEERZIENS!

Nieuwjaar: terug naar Thailand

Als het in NL net het nieuwe jaar 2016 is ingeluid, moeten wij al weer opstaan, de wekker staat op 6:30. Lang daarvoor heeft de huishaan, die het meeste het haantje is, ons allang gewekt. Hij staat kennelijk onder het afdak van de binnenplaats, want het gekukeleku galmt lekker. Ik onderdruk de neiging om dit haantje de voorste de nek om te draaien, in de pan ermee. Gisteravond begon de bardame om 22u al op te ruimen en na wat relken ging toch om 22:30 de bar dicht, geen nieuwjaarparty dus. De andere backpackers warem al eerder afgedropen. Om 7 uur pannenkoeken naar binnen werken en da naar de boot. We varen 2 uur over de rivier door alleen meer groen woud om ons heen. Onder de brug stappen we uit en over op een busje. Ik heb wat last van de keel door de airco's ed en met open ramen waait het weer flink. 6 fietsen, 8 mensen en 2 zware zakken achterop en de chauffeur rijdt als een gek, over drempels en door haarspeldbochten. Lisette probeert de man tot kalmte te manen, maar dat heeft weonig effect. We rijden zo'n 2 uur door het schiereiland Koh Kong, gelukkig een beschermd bosgebied. Ik zie een bord dat waarschuwt voor overstekende olifanten, maar met de rijstijl van deze man kan het nog een aardige klap worden tussen veeltonners. Wilde dieren zien we helaas niet, alleen een paar dagem gelden een tamme olifant over de weg. Geradbraakt kom ik uit de bus bij de Thaise grens, waar we weer de nodige formaliteiten vervullen. Voor mij hoeft het niet, maar enkelen zetten zich weer aan de slubbersoep met slierten, ik koop wat koekjes en dan fietsen we heuvel op, heuvel af naar ons resort, waar we een bungalow krijgen aan de rivier. Moe gebeld, die blij was met het telefoontje. Dat was onze nieuwjaarsdag, nog 5 dagen en het zit er op. Maar eerst naar het tropische bounty eiland Koh Kut. Vele vaar en auto km.s, slechts 20 pp de fiets = totaal 1.410 km.