zondag 20 december 2015

Grootste tempelcomplex ter wereld

Zondagmiddag om 14u afgesproken met de Cambodjaanse fiets-vriend, die me m.n Angkor Wat en Angkor Thom zal laten zien. Hier woonden van 11e -14e eeuw miljoenen mensen.
Het is echt gigantisch en indrukwekkend. Alles bewerkt met vooral basreliefs. Beschrijven is zimloos, je moet het in beeld zien. Zal daarom wat foto's op de groepsapp zetten.
Komende dagen verder bekijken, we zijn hier 3 dagen.
Ook is er een site, waar de historie van de Rode Kmer in beeld gebracht wordt ter lering. Luguber is een gebouwtje waar de schedels en botten zijn opgestapeld ter afschikking. Ook veel mooie oude bomen hier trouwens. Dit was een oerwoud tot een Fransman eind 19e eeuw dit wereldwonder ontdekte. Ik ga nog op zoek naar met boomwortels overwoekerde
tempelresten. Over 2 dagen fietsen we weer verder.

Maandag 21 dec. uitgeslapen en na ontbijt met toast eerst het postkantoor zoeken. Op de fiets want het ligt bij het koninklijk paleis. Dat is de wijk uit de Franse koloniale tijd aan de rivier. Daar bezoek ik een erg mooie Wat, een Boedistisch hoofdkwartier lijkt het, en kom langs de Oude Markt met alles voor koopgrage toeristen. Terug wil ik langs de Giant fietsen zaak om een kraak in de trapas te laten controleren. Dit resulteert in een complete afstelbeurt van de versnellingen, schoonmaken en smeren van de ketting, geheel gratis.
Vanmiddag maak ik een fietstocht langs eem aantal tempels, waaronder Ta Prom, dat nog steeds overwoekerd is door bomen. Ook hier struikel je over de Chinesen met selfy-sticks. Hit me with your selfystick zal daar wel een hit zijn. Ik probeer desondanks foto's te maken van bijzondere bomen voor mijn bomen-presentaties. Na een stuk of 6 bereikt het tempel opnamevermogen een dieptepunt en kap ik ermee. Het fietsen in dit verkeer is een sprciale belevenis, want op een kruispunt komt verkeer van alle kanten en je komt er alleen door door met doodsverachting door te drukken, want uiteindelijk remmen ze toch wel af. Weer in het hotel bekijk ik de was die voor 2 dollar is gedaam en mis m'n lange broek. Gelukkig blijkt die nog bij de laundry aan de ook overkant van de straat te hangen, langere droogtijd?
In 2 dagen 50 km fietsen langs tempels = 850 km totaal.
Morgen rustdag met pruttelen aan het zwembad en rondslenteren door Siem Reap.

2 opmerkingen:

  1. Paar dagen niet gelezen, ben nu weer bij. De stenostijl is niet altijd even goed te volgen, de verhalen zullen we zeker ook mondeling krijgen als je weer terug bent.
    De foto's in de app spreken ook wel voor zich.
    Vrijdag gaan we naar Groningen waar we met Harry en Janneke bij moeder hebben afgesproken. 's Avonds gaan we gezellig gourmetten met z'n zevenen.
    Zaterdag gaan wij FBTW met Janneke naar de David Bowie-tentoonstelling in het Groninger museum. Ben heel benieuwd.
    Wens je een rustige rustdag en dan weer op naar de volgende etappe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande opmerking. De verhalen zijn goed te volgen en vind het knap om bijna iedere dag zo'n verhaal te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen